Information om slagghantering vid Vargön Alloys AB

Produktion pågår på Vargön Alloys

Vargön Alloys AB (VAAB) har under hösten 2024 inlett ett arbete med att söka tillstånd för befintliga mellanlager av ferrokromslagg som produceras i smältverket i Vargön, Vänersborgs kommun. Tillståndsansökan sker i nära samarbete med Länsstyrelsen i Västra Götalands län.

VAAB vill på detta sätt lämna information till intresserade om bakgrund till ansökan samt ge en lägesrapport om hur arbetet med ansökan framskrider och vilka planer som finns vad avser framtida slagghantering i Vargön.

Bakgrund

Vargön Alloys AB (VAAB) är en av Europas största tillverkare av högkolad ferrokrom vilken är en legering som används inom stålindustrin. Smältverket är beläget på ett industriområde i närheten av tätorten Vargön i Vänersborgs kommun.

I tillverkningsprocessen uppkommer även restprodukter, bland annat ferrokromslagg. Slaggen är idag klassad som ett avfall men har tekniska egenskaper som gör den väl lämpad för användning som byggnadsmaterial. Historiskt har slaggen använts för konstruktions- och anläggningsändamål främst i Vänersborg och Trollhättans kommuner.

Förändringar i svensk miljölagstiftning har inneburit att användning av slaggen med nuvarande klassning som avfall har förenats med strängare krav. VAAB betraktar dock slagg som en resurs och en produkt som ska kunna användas på ett miljö- och hälsovänligt sätt. VAAB har därför under ganska lång tid, mer än tio år, arbetat hårt för att produktifiera materialet. I produktifieringsprocessen ingår bl.a. att beskriva miljömässiga risker och ange riktlinjer för användning i praktiska konstruktioner. Ballast i betong eller asfalt är båda exempel på s.k. bundna applikationer medan järnvägsballast är exempel på obunden applikation.

Arbetet med att undersöka slaggens miljöegenskaper intensifierades från omkring 2015 i samband med att spår av krom påträffades i vattenmiljön runt den egna deponin Mjölkeberget vilken ligger strax norr om smältverket i Vargön. Orsaken till detta har visat sig vara att slagg med inslag av finkornigt material använts för att sluttäcka de delar av deponin där maximal höjd nåtts. Effekten blir att nederbörd som faller över de sluttäckta delarna lakar ur krom från det finkorniga partiklarna.

VAAB har som skyddsåtgärd byggt ett reningsverk för behandling av dräneringsvattnet från de sluttäckta delarna av deponin. Det togs i drift 2021.

Baserat på påträffade förhöjda halter krom i vattenmiljön runt den egna deponin genomfördes under perioden 2015–2019 kartläggning av områden i bl.a. Vänersborgs kommun där slagg använts. Även här kunde konstateras förhöjda kromhalter i ytvattenmiljöer i närområdet.

För att få tid på sig att utreda slaggens egenskaper ytterligare valde VAAB att i slutet av år 2019 att i stort sett upphöra med försäljningen av slagg ut på marknaden vilket sedan dess har lett till uppbyggnad av stora slagglager inom verksamhetsområdet i Vargön. De största volymerna slagg finns i området intill den egna deponin för filterstoft som ligger norr om järnvägen.

Man beslöt samtidigt att genomföra fördjupade studier av några områden i Vänersborgs kommun där slagg utnyttjats för anläggningsändamål för att inhämta ytterligare kunskaper om på vilket sätt och i vilken form slagg har använts.

Genomförda studier av områdena i Vänersborg bekräftar att det är förekomst av finkornig slagg som ger upphov till förhöjda halter i närliggande ytvattenmiljöer.

Nuvarande situation

De successivt förbättrade kunskaperna om slaggens egenskaper använder VAAB för att försöka hitta sätt som leder till en säkrare användning av slagg som anläggnings- och konstruktionsmaterial. Ett viktigt sådant steg som VAAB har tagit är att separera finkornig slagg från grövre sorteringar för att på så sätt minska utlakningen av krom från materialet. VAAB deltar också i flera forskningsprojekt som handlar om hur man kan utveckla miljösäkra användningsområden för olika typer av material bl.a. ferrokromslagg.

Det råder idag inget förbud att använda ferrokromslagg som anläggnings- och konstruktionsmaterial men klassningen som avfall innebär att intresset för slagg som konstruktionsmaterial är lågt.

VAAB arbetar dock fortsatt med målsättningen att slagg ska kunna användas som en miljösäker resurs i samhället. I det korta perspektivet (något år) behöver dock fallande slagg läggas upp på nya, ändamålsenligt iordningställda ytor inom verksamhetsområdet. Dessa ytor är konstruerade med hårdgjord yta och med konstruktion för uppsamling av lakvatten samt som vid behov kan förses med utrustning för rening av det vatten som avrinner från slaggen. Konstruktionerna är anmälda och godkända av länsstyrelsen.

Framtida utveckling

På medellång sikt bedömer VAAB att avsättning av ferrokrom på marknaden ska kunna komma i gång. Försäljning till marknaden förutses i ett inledande skede inte vara i så stor omfattning att all slagg som produceras direkt kan säljas. Därför kan ny producerad slagg under en tid behöva mellanlagras på andra ytor inom VAAB:s verksamhetsområde i Vargön. Dessa kommer emellertid att vara konstruerade med skyddsåtgärder för uppsamling av lakvatten. På lång sikt bedömer VAAB att all ferrokrom slagg som produceras skall kunna komma till användning för samhällsbyggnad i någon form och på ett säkert sätt som samtidigt harmonierar med nationella mål om övergång till cirkulär ekonomi, dvs. ökad återanvändning av resurser som finns i vårt samhälle.

Tillståndsansökan för befintliga mellanlager av ferrokromslagg

Enligt beslut från Koncessionsnämnden för miljöskydd daterat 1978-12-21 (KN 6/72) har VAAB tillstånd till mellanlagring av slagg inom fabriksområdet, dvs söder om järnvägen. I den norra delen av verksamhetsområdet (norr om järnvägen) finns tillstånd för deponering av stoft.

VAAB har i samråd med Länsstyrelsen i Västra Götalands län fattat beslut om att VAAB ska söka tillstånd enligt miljöbalken för de upplag av slagg som finns norr om järnvägen. Ansökan omfattar enligt vad som framgår av Figur 1:

  • Mellanlagring i befintliga upplag (U1-U3)
  • Anläggande av ny yta för mellanlagring (U5) om ca 0,55 ha
  • Anläggande av ny yta för tillfällig lagring och hantering av slagg (U3-B) om ca 0,7 ha
  • Anläggande av anordningar för vattenuppsamling och vid behov vattenrening
Mjölkeberget Vargön
Figur 1 Översiktskarta – upplagsytor för mellanlagring av slagg samt befintliga tillståndsgivna verksamheter inom VAAB:s fastigheter norr om järnvägen

Tidplan

I processen med att ansöka om tillstånd har VAAB under april 2025 genomfört samråd med myndigheter och allmänhet. Under återstående delen av 2025 kommer tekniskt underlag att arbetas fram. Målsättningen är att en färdig tillståndsansökan ska lämnas in under oktober månad 2025.

I den ansökan som VAAB lämnar in, kommer att presenteras en plan för avveckling av de befintliga slagghögar som byggts upp inom VAAB:s verksamhetsområde.